rooze jomhouri eslami
دکتر عبدالرضا داوری
18 ذی الحجه سال دهم هجری ، ?? صفر سال
یازدهم هجری و 10 محرم سال 61 هجری ؛ سه واقعه غدیرخم ، سقیفه بنی ساعده و
فاجعه کربلا را در تقویم به ثبت رساندند
فرایند زندگی بشر اعمال نمودند.
18 ذی الحجه (واقعه غدیر خم ) را "عید" می
دانیم چون "امام" و "امت" دست در دست یکدیگر داشته و
طرحی نو درافکنند.
?? صفر (واقعه سقیفه بنی ساعده) زمانی است
که در آن با طراحی اشراف و بزرگان ، پیوند "امت" با" امام" گسسته شد و
تاریخ دردناک هبوط آدمیت ، نقطه عطفی جدید را تجربه نمود. فاجعه سقیفه در
آنجاست که "امت " بی "امام" مانده تا تاریخ با امتی بی امام رقم
خورد.
10 محرم اما زمانی برای "فاجعه بزرگ"
است.در صحرای کربلا این بار نه "امت" با " "امام" است ؛ مانند غدیر ، و نه
"امت" بدون "امام" مانده است ؛ مانند سقیفه ، این بار این "امام" است که
بدون "امت" مانده و ندای "هل من ناصر ینصرنی" سر میدهد ، اما به دلیل غفلت و
بی بصیرتی امت ، فاجعه عظیم قتل حجت خدا رقم می خورد. فاجعه کربلا محصول
بذر شومی بود که در سقیفه بنی ساعده کاشته شد و میوه مسموم آن به وسیله
دشمنان "انسان" در صحرای کربلا چیده شد چون "سقیفه" جریانی همیشگی است که
در برابر هر نهضت توحیدی قرار می گیرد تا رهبری نهضت را از مسیر اصلی خود
خارج ساخته و به مسیر انحرافی منافع اصحاب سقیفه منحرف سازد.
پس از حدود 1338 سال از فترت در پیوند امت
و امام ، 12 فروردین 1358 به عنوان فصلی نوین در این رابطه الهی و انسانی
در تاریخ حیات فطری بشر ظهور نمود.
12 فروردین 1358 هجری شمسی تکرار غدیر خم
در روزهای پایانی قرن سیزدهم هجری بود*.اکسیر پیوند امت با امام ، طومار
"دشمنان انسان" را در هم پیچید و ورقی تازه را در تاریخ قلم زد.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهضتی از
جنس نهضت پیامبران ،با رهبری امام خمینی(ره) در 12 فروردین 1358 به ثمر
رسید و منافع نامشروع طالبان زر و زور و تزویر را قطع کرد. دشمنان "انسان"
در یافتند که برای
کربلایی دیگر را بازتولید نمایند.
آنان درست دریافته بودند که حیات و بقای
انقلاب فقط در پیوند وثیق میان امت و امام تداوم می یابد و هرگونه اخلال در
این ارتباط گامی موثر در براندازی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. سالها از
پیروزی انقلاب گذشت و معجزه ارتباط و پیوند امت و امام هر روز آشکارتر شد.
"دشمنان انسان" به خوبی دریافت تا زمانی که مردم به رهبر وفادار و
باورمندند و به آن به عنوان یک نظام قانونی، مشروع، مطلوب و مقدس می نگرند،
امکان تحمیل سلطه بر آنان وجود ندارد.جریان مرموز "سقیفه" در دوران حیات
طیبه خمینی کبیر تلاش کرد تا شیخی ساده لوح را به عنوان رهبر آینده نهضت
تحمیل نماید که با هوشیاری و درایت امام خمینی(ره) این توطئه در ? فروردین
?? شکست خورد و جریان "سقیفه" نتوانست رهبری انقلاب را تصاحب نماید.
در ?? خرداد ?? و در
عنوان جانشینی از جنس خمینی کبیر زعامت انقلاب را بر عهده گرفت و آرزوهای
خام اصحاب سقیفه را ناکام گذارد.
اصحاب سقیفه اما آرام ننشستند.آنان که در
تعیین رهبر همسو با منافع غیر مشروع خود ناکام مانده بودند تلاش خود را بر
"اختلال در اعمال ولایت" متمرکز ساختند.
آیت الله خامنه ای
امام خمینی(ره) "عدالت و اخلاق" را مهمترین هدف انقلاب می دانست .
بر این اساس گسترش "فرهنگ سرمایه داری"
نخستین راهبرد اصحاب سقیفه بود که باعث می شد
ارزشی از لایه های وجدانی جامعه و جایگزینی فرهنگ سرمایه سالار فرد محور
زمینه برای پذیرش رهنمودهای رهبری ناهموار گردد.
تاکید بر شکل گیری "جامعه مدنی NGO محور"
به عنوان فضای حائل میان مردم و حاکمیت -بخوانید امت و امام- گام دوم اصحاب
سقیفه برای اختلال در ارتباط مردم و رهبری بود.
و سرانجام ادغام نظام جمهوری اسلامی در
نظام سلطه و
مبانی نظری برنامه چهارم تئوریزه شده بود آخرین گام اصحاب سقیفه برای کمرنگ
ساختن نقش رهبری در ساختار نظام جمهوری اسلامی بود.
اما با تمامی توطئه ها امت در صحنه ماندند
و حماسه آفریدند. در سوم تیر ?? و از آراء میلیونی امت، دولتی زائیده شد
که خود را بازوی رهبری دانست و همه تلاش خود را بر بسط دیدگاه رهبری در
شئون اجرایی کشور متمرکز ساخت.احمدی نژاد موانع میان امت و امام را برطرف
ساخت و خود به مجرای تعمیم نگرش رهبری در جامعه تبدیل شد.
این اتفاق جریان "سقیفه" را با بحرانی جدی
روبرو ساخت. سرمایه گذاری ?? ساله آنها برای ایجاد مانع در مسیر "اعمال
ولایت" با خسارت و زیانی بی حساب روبرو شده بود.اکنون "احمدی نژاد" خود به
مانعی جدی برای اهداف جریان سقیفه مبدل شده است.جریان سقیفه در برابر سوال "
اکنون چه باید کرد؟" پاسخ را در ایجاد جبهه ای فراگیر از مخالفان احمدی
نژاد برای بر زمین زدن دولت او بیان کرد.
جبهه فراگیر "نه احمدی نژاد" که رهبری
جریان سقیفه را در این دوران بر عهده دارد در خرداد 88 شمشیرهای آخته خود
را به رخ نظام کشیدند و با پیوندهای آشکار و پنهان خود با دشمنان بیرونی ،
آخرین تلاش خود را برای نابودی پیوند امت و امام به پا داشتند اما این بار
این امت بودند که در کنار امام خود چشم جریان فتنه را کور ساختند تا سرنوشت
انقلاب اسلامی در این رویارویی تاریخی رقم خورد. و اینچنین بود که رهبر
مجاهد و نستوه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای سال 88 را "در یک کلام
سال ملت ایران" نامیدند. سالی که امت امام خود را تنها نگذاشت و عید
همگرایی امت با امام برپا شد.
جُمهوری اسلامی ما جاوید است
دشمن ز حیات خویشتن نومید است
آن روز که عالم ز ستمگر خالی است
ما را و هَمه ستمکشان را عید است
یکی از
(ره) به مناسبت 12 فروردین